Przełom grudnia i stycznia to ten moment roku, w którym oferta współdzielonej mikromobilności jest w naszej strefie klimatycznej najskromniejsza. Poniżej przedstawiamy najważniejsze dane i informacje o polskim rynku współdzielonych skuterów elektrycznych według stanu na 31 grudnia 2022 roku.
Komentarz:
- W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku zimowa dostępność współdzielonych e-skuterów wzrosła w Polsce nieco ponad dwukrotnie. Niemniej, wciąż mówimy o wartościach symbolicznych: niecałe 170 skuterów na koniec 2022 roku, wobec 80 sztuk rok wcześniej. Generalny trend jest taki, że usługa ta notuje rokrocznie w Polsce zauważalne spadki (czytaj niżej).
- Co znamienne, usługę ogólnodostępnego sharingu e-skuterów oferował na koniec ubiegłego roku wyłącznie jeden operator – EcoShare, udostępniający swoje pojazdy w Trójmieście oraz w Szczecinie. Z taką sytuacją mamy do czynienia po raz pierwszy. Historycznie liderem tego segmentu współdzielonej mobilności w Polsce pozostawała bowiem marka blinkee.city, której w końcu 2022 roku darmo było jednak szukać w polskich miastach.
- W tym sezonie zimową stolicą współdzielonych e-skuterów pod względem podaży pojazdów został Gdańsk, w którym dostępnych było 80 takich bezemisyjnych jednośladów (blisko 50 proc. całej floty ogólnopolskiej). Na drugim miejscu uplasował się Szczecin z 60 e-skuterami, a na trzecim Gdynia z 20 pojazdami.
- Już od kilku lat, w kolejnych kwartalnych odsłonach Strefy Danych, zadajemy sobie pytanie o przyszłość ogólnodostępnej usługi współdzielonych e-skuterów w Polsce. Powodem tego jest sukcesywny spadek z roku na rok wszystkich głównych parametrów rynkowych: liczby operatorów, liczby miejscowości z dostępnością takich usług oraz liczebności oferowanej w polskich miastach floty e-skuterów „na minuty”. W takiej sytuacji trudno jest nam prognozować poprawę tego stanu rzeczy.
- Na podstawie obserwacji z ostatnich lat, z całą pewnością możemy jednak wskazać kilka trendów, które kształtują obecnie oblicze współdzielenia e-skuterów w Polsce (nie podejmując się jednak w niniejszym tekście analizowania przyczyn takiego stanu rzeczy):
1. Bardzo niewielka popularność w Polsce skutera (motoroweru) jako środka transportu w ogóle – inaczej niż na czołowych europejskich rynkach (w Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Włoszech czy Francji – dane na podstawie Global Moped Sharing Market Report 2022);
2. Nieporównywalnie częstsze zastosowanie skutera w segmencie mikrologistyki miejskiej (zwłaszcza w dostawach produktów zamawianych za pośrednictwem cyfrowych platform zakupowych), aniżeli wśród konsumentów do zaspokajania swoich własnych potrzeb transportowych;
Dla porównania poniżej pokazujemy stan polskiego rynku skuterów współdzielonych w analogicznym okresie roku poprzedniego, tj. na koniec grudnia 2021 roku.
Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl
Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl“