Dzisiaj w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie online wiceministra Rafała Webera z przedstawicielami największych w Polsce firm udostępniających elektryczne hulajnogi. Współorganizatorem narady było stowarzyszenie Mobilne Miasto (MM), a tematem – kwestia wchodzących w życie 20 maja nowych przepisów ruchu drogowego dla elektrycznych hulajnóg. Resort i operatorzy rozmawiali o współpracy przy jak najszerszym rozpropagowaniu wiedzy na temat nowych regulacji.

· ZOBACZ NOWE REGULACJE:
PRZEPISY DROGOWE DLA ELEKTRYCZNYCH HULAJNÓG WESZŁY W ŻYCIE

Oprócz wiceministra i MM w naradzie wzięli udział przedstawiciele firm blinkee.city, Bolt, Dott, Lime i Tier. – Są to operatorzy, którzy reprezentują ponad 90 proc. polskiego rynku sharingowego – zaznaczył Adam Jędrzejewski, prezes Mobilnego Miasta. W spotkaniu uczestniczył także wydawca SmartRide.pl, jedynego w Polsce medium specjalizującego się w dziedzinie mikromobilności.

Spotkanie Ministerstwa Infrastruktury z operatorami hulajnóg w sprawie informowania o nowych przepisach
Resort infrastruktury i operatorzy uzgadniali politykę informacyjną dotyczącą nowych przepisów. Screenshot ze spotkania

Informacja w spotach i aplikacjach

Do tej pory użytkownik elektrycznej hulajnogi uważany był przez policję za pieszego – utarło się więc, że obowiązują go na drogach takie same zasady, jak właśnie pieszego (a w praktyce – zero zasad). Za chwilę jednak elektryczna hulajnoga stanie się pojazdem uregulowanym w Kodeksie drogowym, a szereg zachowań zostanie zabronionych – w tym np. jazda w dwie osoby, jak na zdjęciu na górze. To oznacza konieczność zmiany przyzwyczajeń.

Ministerstwo zapowiedziało kampanię informującą o nowych przepisach – m.in. poprzez infografiki publikowane w social mediach i na stronie internetowej, a wkrótce także w kilkunastosekundowych spotach, adresowanych do osób używających e-hulajnóg.

– Skupimy się głównie na okazjonalnych użytkownikach hulajnóg wypożyczanych, bo właściciele prywatnych pojazdów z natury rzeczy są bardziej uświadomieni – mówił wiceminister Weber.

Operatorzy zadeklarowali wsparcie w dystrybucji materiałów informacyjnych resortu. Ze swojej strony zapowiadali różne własne działania adresowane do swoich klientów – m.in. poprzez przekaz na specjalnych ekranach w aplikacjach, samouczki, tzw. informacje push kierowane do użytkowników czy e-mailing. Będą w ten sposób starali się skłonić użytkowników do przyswojenia sobie podstawowych nowych zasad ruchu na elektrycznych hulajnogach.

Co z hulajnogami w Warszawie?

– Liczę także na sprawność operatorów w szybkim porządkowaniu tych hulajnóg, które będą odstawiane przez użytkowników w sposób niezgodny z przepisami – mówił Rafał Weber. Wiceminister oczekuje, że w tej kwestii pomoże przede wszystkim pragmatyczne podejście polskich samorządów, które zawierają z firmami hulajnogowymi porozumienia określające reguły i dobre praktyki oferowania pojazdów na swoim terenie. Takiego porozumienia nie ma jednak jak dotąd w Warszawie, czyli na największym polskim rynku sharingu mikromobilności. – Ta polityka Warszawy jest niepokojąca i niezrozumiała – mówił Weber.

Stołeczny ZDM dziś opublikował informację o swojej propozycji skierowanej do firm hulajnogowych. Wynika z niej, iż władze miasta żądają od nich m.in. sfinansowania budowy nowych stojaków rowerowych na terenie miasta. Firmy nie komentują stanowiska ZDM, czekając na oficjalną propozycję tekstu porozumienia. Nieoficjalnie można usłyszeć, że tego typu oczekiwania finansowe władz miasta operatorzy (przynajmniej niektórzy) uznają za niezrozumiałe i przeszacowane.

Było to już drugie ostatnio spotkanie resortu infrastruktury z branżą sharingową. Dwa tygodnie temu Rafał Weber rozmawiał z Mobilnym Miastem na temat nowych zasad parkowania hulajnóg.

Mobilne Miasto jest partnerem SmartRide.pl m.in. w projekcie Strefa Danych


Co się dzieje w mikromobilności? Śledź SmartRide.pl na Twitterze i Facebooku

WSPARCIE