Segway Commercial – ramię firmy Segway Ninebot, światowego potentata w branży mikromobilności i elektrycznych pojazdów osobistych – przystosowuje swoje rowery elektryczne specjalnie pod kątem potrzeb dostawców food delivery i drobnych zakupów. Zainteresowanie chińskiej firmy rosnącym rynkiem rozproszonych dostaw miejskich (o czym poinformował serwis ZAG Daily) – wskazuje na coraz większe znaczenia biznesowe mikrologistyki w miastach.
Do tej pory sharing, teraz także delivery
Segway Commercial do tej pory koncentrował się głównie na ofercie dla firm sharingowych, wynajmujących pojazdy na minuty – dostarczał im elektryczne hulajnogi, rowery i skutery (sprzęt dla osób indywidualnych koncern Segway-Ninebot oferuje innymi kanałami). Teraz nowym rynkiem dla tych pojazdów stać się ma branża dostaw posiłków i zakupów, na potrzeby której firma dokonała pewnych modyfikacji dotychczasowego sprzętu.
Rowery z serii A200 (na zdjęciu wyżej) oraz nowszy i mniejszy od nich model B100 (poniżej) umożliwiają montaż stelaży, pozwalających kurierowi przewozić zasobniki z zamówionymi posiłkami lub zakupami żywnościowymi. Pojazdy mają także dodatkowe, mniejsze koszyki (mieszczące np. kask). Poziom wodoszczelności IPX7 na baterie i elektronikę umożliwia eksploatowanie ich w niemal każdych warunkach pogodowych.
Rowery A200 jeżdżą na „pełnowymiarowych” 26-calowych kołach, mają deklarowany zasięg ok. 100 km na jednym ładowaniu baterii. E-bike B100 stawia na zwinność – jego koła mają 20 cali, a zasięg to ok. 70 km. Oba pojazdy napędza silnik o mocy nominalnej 250 W, który wspomaga kuriera do prędkości 25 km/h (to w przepisach UE maksymalne dopuszczalne parametry dla „legalnego” roweru elektrycznego).
W obu modelach jest też wymienna bateria, a elektroniczny zamek pozwala na zdalne blokowanie pojazdów (oszczędność czasu). Jest także wbudowany alarm. Dodatkowo w rowerze A200 znajdziemy zintegrowany kokpit z uchwytem na telefon, umożliwiającym bezprzewodowe ładowanie smartfona (służącego zwykle dostawcom w trakcie jazdy do nawigacji).
– Rowery elektryczne Segway z serii A200 i B100 do transportu żywności charakteryzują się podwyższoną wydajnością akumulatorów, zwiększoną ładownością oraz sterowaniem dopasowanym do potrzeb kuriera. Te cechy pozwalają na płynne i efektywne realizowanie dostaw – mówił Yao Yao, menedżer Segway-Ninebot z działu mobilności komercyjnej, w wypowiedzi dla Zag Daily.
Ekosystem dostaw miejskich
Zainteresowanie chińskiego koncernu rynkiem dostaw to tylko przykład tego, jak wokół mikrologistyki miejskiej zaczyna się tworzyć cały ekosystem. Dostawcy pojedyńczych drobnych zamówień, wpływających od konsumentów ad hoc, wykorzystują zmodyfikowane i zelektryfikowane rowery, konstrukcyjnie zbliżone do klasycznych – np. takie, jak opisane wyżej. Kurierzy rozwożący „typowe” przesyłki sięgają z kolei po większe konstrukcje – rowery cargo lub wózki rowerowe.
⇒ CZYTAJ TEŻ: Venture capital inwestuje w dostawy e-rowerami cargo
⇒ CZYTAJ TEŻ: Nowa oferta Urvis Bike: cztery sposoby nabycia roweru cargo. Eksploatacja: 1,28 zł za 100 km
Elementem tego systemu będą też zapewne w przyszłości tzw. mikrohuby – punkty do których towary będą dowożone autami dostawczymi, a następnie kilkakrotnie w ciągu dnia przeładowywane na rowery cargo, którymi kurierzy mogą rozwozić je po bliskiej okolicy bez obaw o stanie w korku czy o problemy z parkowaniem. O koncepcji mikrohubów i pilotażowym projekcie tego typu w Poznaniu pisaliśmy niedawno tutaj.
A do tego na ulicach miast (także w Polsce) zaczynają się pojawiać zupełnie nowego rodzaju dostawcy, a mianowicie roboty, obsługujące m.in. zamówienia na posiłki.
– Kiedyś czekaliśmy na paczkę tydzień i dłużej, w końcu listonosz pojawiał się, gdy nie było nas w domu i zostawiał awizo, a my musieliśmy odstać kolejkę na poczcie. Nikt nie widział w tym nic dziwnego. Teraz chcemy naszą paczkę szybko, najlepiej w ciągu jednego dnia – i za darmo. W mikrologistyce miejskiej dokonuje się rewolucja i to na wielu poziomach – mówi Arkadiusz Kawą, dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego i wykładowca Wyższej Szkoły Logistyki (całą rozmowę znajdziecie tutaj).