Nadejście jesieni jest dla współdzielonej mikromobilności początkiem zmierzchu tzw. wysokiego sezonu, co związane jest bezpośrednio z wchodzeniem w okres roku o mniej sprzyjających warunkach pogodowych. Rynek jest wtedy z jednej strony rozpędzony konsumowaniem wielu ciepłych miesięcy – osiągając nierzadko maksimum podaży – ale też ogranicza już swoją sezonową ofertę mobilności.
Poniżej przedstawiamy stan tego rynku na 30 września 2023 roku w odniesieniu do zautomatyzowanych systemów krótkoterminowego wypożyczania skuterów elektrycznych. Jest to już czwarty rok objęty monitoringiem oferty współdzielonej mikromobilności w Polsce w ramach Strefy Danych.

Komentarz:
-
W przypadku rynku udostępnianych w Polsce systemów współdzielenia skuterów elektrycznych możemy mówić nie tylko o jego sezonowym zmierzchu, ale coraz śmielej o zmierzchu tej usługi w ogóle. Z kwartału na kwartał i z roku na rok oferta ta jest bowiem dla konsumentów coraz skromniejsza. Odnosząc ją do analogicznego okresu ubiegłego roku, dostępność współdzielonych e-skuterów w Polsce spadła o 37 proc. do poziomu zaledwie ok. 360 pojazdów, które dostępne były w raptem 8 miejscowościach, czyli o trzech mniej niż przed rokiem.
-
Miastami, w których ostała się na koniec września 2023 roku oferta współdzielenia e-skuterów, były:
-
Gdańsk (98 pojazdów i 27 proc. udziału w rynku),
-
Poznań (85 pojazdów; 24 proc. udziału),
-
Rzeszów (65 pojazdów; 18 proc. udziału),
-
Kraków (62 pojazdy, 17 proc. udziału),
-
Gdynia (33 pojazdy; 9 proc. udziału) oraz
-
Sopot (8 pojazdów; 2 proc. udziału).
-
-
Usługi współdzielenia e-skuterów świadczone były na koniec trzeciego kwartału 2023 roku przez dwie sieci: blinkee.city (220 pojazdów w pięciu miejscowościach; 61 proc. udziału rynkowego) oraz EcoShare (ok. 140 pojazdów w Trójmieście; 39 proc. udziału rynkowego).
-
Rynek tzw. mopedsharingu już od kilku lat znajduje się w Polsce w regresie. W porównaniu do sytuacji z trzeciego kwartału 2020 r. liczba dostępnych na platformach sharingowych e-skuterów spadła ponad 5-krotnie, natomiast liczba miejscowości, w których były one wypożyczane, spadła blisko 3-krotnie. Nie dziwi to w kontekście niskiego wykorzystania oferowanych pojazdów, które wypożyczane są średnio raz na 2-3 dni.
Dla wszystkich tych, którzy zainteresowani są rozwojem rynku współdzielonej mikromobilności w Polsce: już teraz zapowiadamy czwarty coroczny raport rynkowy, którego publikacja planowana jest w I kwartale 2024 r. Dotychczasowe trzy raporty można bezpłatnie pobrać pod następującymi linkami: “Stress test zaliczony” (2020), “Na nowych prawach” (2021) oraz “Rekordowa podaż pojazdów” (2022).
Poniżej pokazujemy porównawczo stan polskiego rynku skuterów współdzielonych w analogicznym okresie roku poprzedniego, tj. na koniec września 2022 roku.
Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl
Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl