Od początku 2023 roku hiszpańska Dyrekcja Generalna ds. Ruchu (Dirección General de Tráfico – DGT) wprowadziła pierwsze od wielu lat zmiany w obowiązujących na terenie Hiszpanii znakach drogowych. Doszło kilka nowych znaków, w tym po raz pierwszy takie, które odnoszą się wprost do hulajnóg elektrycznych, określonych jako “pojazdy mobilności osobistej” (vehículos de movilidad persona). Przewód elektryczny i wtyczka na piktogramie hulajnogi wskazuje jasno na rodzaj napędu tych wehikułów.

Hiszpania: elektryczna hulajnoga - znaki drogowe zakazu ruchu

Pierwsza para – która, jak się wydaje, najszerzej zainteresowała hiszpańskie media, bo wiele serwisów informując o nowościach wskazuje tylko na te znaki – to pokazane wyżej zakazy ruchu: dla e-hulajnóg (R-118) oraz dla e-hulajnóg i rowerów (R-119). Co takie znaki oznaczają – wiadomo.

Są także znaki nakazu, czyli w tym przypadku wskazujące na obowiązek korzystania przez określonych uczestników ruchu z przeznaczonej dla nich drogi. Te również występują w wersji dla samej hulajnogi oraz hulajnogi i roweru (+ analogiczna para znaków odwołujących ten obowiązek).

Nowe znaki drogowe w Hiszpanii uwzględniają elektryczne hulajnogi

W hiszpańskim katalogu znalazły się również tabliczki z piktogramem elektrycznej hulajnogi, które służą do wskazywania np. na to, że konkretny znak nad tabliczką dotyczy lub nie dotyczy tego właśnie typu pojazdów.

Jest jeszcze jedna ciekawostka – znak nakazujący w danym miejscu prowadzenie roweru zamiast jazdy na nim. Cały katalog znaków drogowych w Hiszpanii znajdziecie tutaj. Jest datowany na marzec 2022 roku (zapewne wtedy został przyjęty – nie znamy niuansów hiszpańskich procesów  legislacyjnych), jednak media zgodnie podawały, że zawarte w nim nowości (nie tylko te związane z e-hulajnogami) weszły życie od początku tego roku.

Temat z polskiego punktu widzenia jest ciekawy o tyle, że w polskim oznakowaniu nadal nie dostrzeżono istnienia elektrycznej mikromobilności – e-hulajnóg oraz urządzeń transporu osobistego (UTO) – mimo, że od maja 2021 roku są one ujęte w kodeksie drogowym jako osobne kategorie pojazdów. Prowadzi to m.in. do tego typu sytuacji, jak przedstawiona w tekście i filmie poniżej.

WSPARCIE