Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził przekrojowe tzw. stress testy (inaczej testy obciążeniowe lub wytrzymałościowe) hulajnóg elektrycznych pod kątem zagrożenia pożarowego.

Dlaczego motoryzacyjna organizacja wzięła pod lupę e-hulajnogi? W wielu niemieckich miastach obowiązuje obecnie zakaz przewożenia e-hulajnóg w publicznym transporcie zbiorowym. Zalecenie Związku Niemieckich Przedsiębiorstw Transportowych (VDV) z 2024 roku było reakcją na pojedyncze doniesienia o płonących lub eksplodujących pojazdach (zresztą z zagranicy).

Tymczasem e-hulajnogi są często wykorzystywane do pokonywania tzw. „pierwszej i ostatniej mili” – do lub od przystanków transportu publicznego i stacji kolejowych. Ich użytkownicy spotykają się więc z niekomfortową sytuacją. Stąd decyzja o testach.

Baner Electricall czarnyBaner Velofy - ubezpieczenia elektrycznych rowerów i hulajnógSześć modeli z różnych półek

Do badań bezpieczeństwa akumulatorów wybrano sześć modeli e-hulajnóg typowo miejskich z czterech różnych kategorii cenowych – zakres od poniżej 200 euro do ponad 1 tys. euro:

  • pierwszą była bezmarkowa e-hulajnoga kupiona na Aliexpress,
  • następnie dwa modele tzw. entry level: Xiaomi Electric Scooter 4 oraz Niu KQi1 Pro, ceny poniżej 500 euro,
  • dwa modele klasy średniej: Streetbooster z wyjmowaną baterią oraz Segway-Ninebot Max G2D,
  • oraz model najdroższy, hulajnoga VX2 Extreme marki VMAX, z ceną powyżej 1000 euro.
Hulajnogi elektryczne, których bezpieczeństwo pożarowe badano w testach ADAC
Hulajnogi elektryczne badane w testach ADAC. Źródło: ADAC/Ralph Wagner

Hulajnogi badano po wcześniejszym celowym obciążeniu ich różnego typu ekstremalnymi warunkami. Sprawdzano bezpieczeństwo akumulatorów m.in. po wielokrotnych tzw. głębokich rozładowaniach (czasem także po manipulacjach w tzw. BMS, elemencie elektronicznym zarządzającym baterią), po mrożeniu ich w komorze termicznej w temperaturze -10° Celsjusza, po intensywnym oblewaniu wodą, po jeździe z maksymalną prędkością na symulowanej nawierzchni z kostki brukowej (intensywne drgania, mogące naruszyć konstrukcję).

Celem ADAC było sprawdzenie granic wytrzymałości akumulatorów pod kątem elektrotechnicznym i mechanicznym – czytamy w raporcie. Po każdym teście analizowano stan akumulatorów (pojemność i rezystancję wewnętrzną). Za pomocą kamery termowizyjnej kontrolowano różnice temperatur podczas rozładowywania i ładowania. Wniosek główny:

Ryzyko pożaru jest niezwykle niskie, a zakaz przewożenia hulajnóg elektrycznych w transporcie publicznym jest nieproporcjonalny.

W żadnym przypadku nie stwierdzono zmian w akumulatorach, deformacji, ryzyka pożarowego ani innych nieprawidłowości. ADAC może potwierdzić wysoki poziom bezpieczeństwa wszystkich testowanych modeli(…) Obecny zakaz przewożenia e-hulajnóg w transporcie publicznym, powinien zostać zrewidowany – czytamy w komunikacie prasowym po badaniu.

Nie taki wilk straszny, jak go malują?

To całkowicie wbrew rozpowszechnionemu poglądowi o dużym ryzyku samozapłonu, generowanym przez akumulatory litowo-jonowe hulajnóg elektrycznych. Nie potrafimy tu ocenić rzetelności stres testów ADAC ani doboru zastosowanych metodologii – mogą to ocenić specjaliści od akumulatorów li-ion, w tym serwisanci e-hulajnóg.

ADAC to jednak niewątpliwie mocna marka. Pomijając pewien głośny skandal z 2014 roku z plebiscytem na ulubiony samochód Niemców, automobilklub uchodzi za źródło testów uznawanych za rygorystyczne, rzetelne i niezależne (obejmują one głównie produkty motoryzacyjne, w tym foteliki dziecięce i opony). Wspomniane zarzuty dotyczyły plebiscytu, nie samych testów technicznych, z których jest znana organizacja.

W tym kontekście warto odnotować, że choć liczba hulajnóg elektrycznych w rękach prywatnych właścicieli mocno w Polsce wzrosła – co spowodowało skok liczby wypadków drogowych i rodzaj nagonki na te pojazdy – to jednak nic nie słychać na temat ewentualnego wzrostu problemu pożarów wywoływanych przez e-hulajnogi.

Takie przypadki się oczywiście zdarzają, podobnie jak zdarzały się w latach minionych, nie wychodzą jednak poza skalę incydentów. W sytuacji, gdy media bardzo mocno nagłaśniają wszelkie negatywne wątki wokół e-hulajnóg (i po części e-bike’ów) brak takich informacji można zinterpretować tylko tak, że w większym zakresie w Polsce one się po prostu nie zdarzają a skala ryzyka może być wyolbrzymiona (aczkolwiek słychać o nich za granicą, np. w Nowym Jorku).

W raporcie ADAC, obok kwestii pożarowych, zwrócono uwagę także na kilka innych aspektów, wyłapując pewne niedociągnięcia konstrukcyjne i wady badanych modeli (w tym np. wyraźnie niższą od deklarowanej przez producenta pojemność baterii e-hulajnogi noname). Materiał wydaje nam się bardzo ciekawy, na pewno jest to jedno z bardzo nielicznych badań tego typu. Dlatego poniżej – dla głębiej zainteresowanych – przedrukowujemy opracowanie oryginalnego raportu, w tłumaczeniu z języka niemieckiego.

Ważne zastrzeżenie: opracowanie poniżej zostało przygotowane przez narzędzie Notebook LM, któremu jako jedyne źródła załadowaliśmy raport oraz komunikat prasowy ADAC. Nie występuje więc ryzyko halucynacji AI, natomiast z braku mocy przerobowych treść poniżej publikujemy 1:1, bez jakiejkolwiek edycji redakcyjnej (ani językowej, ani merytorycznej), co może mieć wpływ na niektóre sformułowania czy trafność określeń.


Stress testy pożarowe elektrycznych hulajnóg ADAC. Opracowanie Notebook LM

W ramach testów, e-hulajnogi celowo poddano silnym obciążeniom w ramach prób elektrycznych, klimatycznych i mechanicznych.

1. Badanie elektryczne: głębokie rozładowanie i tuning

W ramach badań elektrotechnicznych:

  • Po wstępnym pomiarze stwierdzono, że pakiet akumulatorów w hulajnodze noname posiadał około 20 proc. za niską pojemność: 300 Wh w stosunku do deklarowanych 378 Wh.
  • Akumulatory poddano celowemu sześciokrotnemu głębokiemu rozładowaniu w temperaturze otoczenia 15–20° Celsjusza, a także trwającemu trzy tygodnie samorozładowaniu.
  • Tam, gdzie było to technicznie możliwe, e-hulajnogi celowo „tuningowano” poprzez manipulacje systemu zarządzania baterią (BMS) lub specjalne modyfikacje, aby narazić je na dodatkowy stres.
  • Po każdej rundzie testowej rejestrowano opór wewnętrzny i pojemność akumulatorów.
  • Wykonano badanie termowizyjne, aby udokumentować znaczące różnice temperatur podczas ładowania i rozładowywania.

W rezultacie tych działań w żadnym z modeli nie stwierdzono zmian w pakietach akumulatorów w wyniku tuningu czy głębokiego rozładowania.

2. Badanie klimatyczne: mróz i deszcz

E-hulajnogi poddano testom na działanie czynników zewnętrznych:

  • Modele były przechowywane przez 12 godzin w temperaturze -10° Celsjusza i poddane intensywnemu głębokiemu rozładowaniu.
  • Przeprowadzono test deszczu i wiatru, podczas którego hulajnogi były zraszane wodą (przez 10 minut od przodu i po 5 minut z każdej strony) w celu zbadania wnikania wilgoci.

Po rozłożeniu podzespołów po testach klimatycznych, żadna z e-hulajnóg nie wykazała osłabień ani uszkodzeń spowodowanych wnikaniem wody.

3. Badanie mechaniczne: Wstrząsy i wibracje

W celu symulacji intensywnego użytkowania i jazdy po złej nawierzchni:

  • Wygenerowano wibracje występujące podczas jazdy po symulowanej kostce brukowej.Każdy model był eksploatowany przez 30 minut na stanowisku testowym dla pojazdów dwukołowych, przy maksymalnej prędkości i na profilu z symulowaną kostką brukową.
  • Hulajnogi zostały obciążone workami z piaskiem o wadze około 80 kg, imitującymi masę użytkownika

Po przeprowadzeniu testu mechanicznego e-hulajnogi zostały ponownie rozebrane w celu sprawdzenia elektroniki i akumulatorów.

Wyniki i podsumowanie bezpieczeństwa

Wyniki przeprowadzonych testów były jednoznaczne.

  • W żadnym przypadku nie stwierdzono zmian w pakietach akumulatorów.
  • Nie doszło do pożarów, eksplozji, odkształceń ani innych nieprawidłowości, pomimo celowego poddawania pojazdów skrajnym obciążeniom.
  • ADAC może zaświadczyć, że wszystkie testowane modele charakteryzują się wysokim poziomem bezpieczeństwa.
  • Wszystkie sześć modeli, niezależnie od różnic w cenie i jakości wykonania pakietu akumulatorów i systemu BMS, pomyślnie przeszło elektryczne, mechaniczne i klimatyczne testy obciążeniowe bez znaczących zastrzeżeń 
  • Testy systemowe pokazały, że poziom bezpieczeństwa w tej kategorii pojazdów jest już dzisiaj bardzo wysoki i w zasadzie nie ustępuje porównywalnym pojazdom z akumulatorami, takim jak rowery elektryczne typu pedelec. ADAC podkreśla, że dzięki planowanej nowelizacji rozporządzenia o małych pojazdach elektrycznych, e-hulajnogi mają zostać dostosowane do standardów bezpieczeństwa obowiązujących dla pedeleców, co będzie kolejnym krokiem w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa.

Wnioski i stanowisko ADAC dotyczące zakazu przewozu e-hulajnóg

Z perspektywy ADAC, w świetle uzyskanych wyników, istniejący w niektórych miejscach zakaz przewożenia e-hulajnóg w publicznym transporcie zbiorowym w obecnej formie wydaje się być nieproporcjonalny i powinien zostać zweryfikowany. Co istotne, ryzyko pożaru akumulatora jest zazwyczaj największe podczas procesu ładowania. Prostą i sensowną metodą redukcji ryzyka byłoby unikanie ładowania e-hulajnóg w pojazdach.

Zalecenia dla konsumentów

  • Podczas ładowania i transportu konsumenci mogą używać specjalnej ognioodpornej torby ochronnej na akumulator. Chociaż torba ta nie zapobiegnie ewentualnemu pożarowi, może opóźnić jego rozprzestrzenianie się, dając cenny czas w mało prawdopodobnym przypadku zapłonu.
  • E-hulajnoga powinna być ładowana wyłącznie ładowarką dostarczoną przez producenta.
  • Przed zakupem należy sprawdzić, czy e-hulajnoga spełnia wymogi prawne i posiada wymagane w Niemczech dopuszczenie do eksploatacji (ABE).
  • Należy zachować szczególną ostrożność przy zakupie na platformach takich jak Temu czy Aliexpress, ponieważ często oferowane są pojazdy bez ABE lub z fałszywymi danymi dotyczącymi pojemności akumulatorów.
  • Jeśli e-hulajnoga nie jest używana przez dłuższy czas, zaleca się przechowywanie akumulatora z poziomem naładowania między 30 a 70 proc.
  • Należy unikać przechowywania e-hulajnogi w temperaturach ujemnych.

Zalecenia ADAC dla producentów e-hulajnóg

  • Widoczna i kompletna tabliczka znamionowa powinna trwale zawierać dane dotyczące napięcia, prądu i mocy zainstalowanych pakietów akumulatorów.
  • Wbudowany system zarządzania akumulatorem (BMS) powinien zawierać wszystkie istotne środki ochronne.
  • Idealnym rozwiązaniem jest, aby pakiet akumulatorów i BMS były całkowicie osłonięte metalową obudową w celu zapewnienia ochrony przed zewnętrznymi uszkodzeniami mechanicznymi. Podpowierzchniowe osłony z tworzyw sztucznych mogą nie zapewniać wystarczającej ochrony we wszystkich sytuacjach.
  • Należy zablokować możliwości tuningu za pośrednictwem aplikacji lub poprzez wymianę systemów zarządzania akumulatorami.

Szczegółowe wyniki badanych modeli e-hulajnóg

1. E-hulajnoga VMAX VX2 Extreme

Model VMAX VX2 Extreme, sklasyfikowany jako premium, wyróżnia się pod względem integracji elektroniki.

  • Konstrukcja: pakiet akumulatorów jest zainstalowany w grubej obudowie z tworzywa sztucznego i charakteryzuje się najwyższą energią w teście. Dodatkowo, akumulator wraz z systemem zarządzania baterią (BMS) jest całkowicie otoczony stabilną stalową osłoną, solidnie przykręcony i w ten sposób szczególnie dobrze chroniony przed wpływami zewnętrznymi
  • Pozytywy: brak nieprawidłowości w teście, posiada ABE (dopuszczenie do ruchu), pakiet akumulatorów jest bardzo dobrze chroniony mechanicznie, osłona wykonana z metalu
  • Negatywy: brak

2. E-hulajnoga NIU KQi1 Pro

NIU KQi1 Pro to jedyny model w teście, w którym pakiet akumulatorów nie jest zamontowany w podeście, lecz jest umocowany na zewnątrz, przy łączeniu decku ze sztycą kierownicy.

  • Konstrukcja: umiejscowienie to może prowadzić do uszkodzenia plastikowej obudowy pakietu akumulatorów w razie przewrócenia się lub upadku
  • Pozytywy: brak nieprawidłowości w teście, posiada ABE
  • Negatywy: pakiet akumulatorów jest słabiej chroniony mechanicznie

3. Niskobudżetowa e-hulajnoga noname z Aliexpress

W przypadku niskobudżetowej e-hulajnogi z Aliexpress, jej niska cena jest widoczna w każdym detalu.

  • Konstrukcja: osłona podłogi jest wykonana z cienkiego plastiku, okablowanie jest chaotyczne, a system BMS ma ostro zakończone radiatory (chłodnice). ADAC zaleca, aby w otoczeniu okablowania do pakietu akumulatorów i systemu zarządzania baterią nie występowały ostro zakończone metalowe części
  • Pozytywy: brak nieprawidłowości w teście, sam pakiet akumulatorów jest dobrze chroniony mechanicznie
  • Negatywy: brak ABE (dopuszczenia do ruchu), pojemność akumulatora nie odpowiada deklarowanej, chaotyczne prowadzenie kabli

4. Segway Ninebot Max G2D

Segway Ninebot Max G2D należy do wyjątkowo stabilnych e-hulajnóg w przeprowadzonym porównaniu.

  • Konstrukcja: Podobnie jak w innych modelach, osłona podłogi jest wykonana z tworzywa sztucznego
  • Pozytywy: pakiet akumulatorów i BMS są doskonale wykonane i dobrze chronione, brak nieprawidłowości w teście, posiada ABE, jednostka ładująca jest zintegrowana z e-hulajnogą
  • Negatywy: osłona podłogi z tworzywa sztucznego, dostępna możliwość tuningu dla BMS

5. Streetbooster

E-hulajnoga Streetbooster jest wyjątkowa, ponieważ jako jedyny model w porównaniu ma wyjmowany pakiet akumulatorów.

  • Konstrukcja: dzięki temu rozwiązaniu akumulator można ładować np. w mieszkaniu. Wyjmowana bateria umożliwia również wyjątkowo łatwe i wygodne zabezpieczenie akumulatora podczas ładowania za pomocą ognioodpornej torby ochronnej
  • Pozytywy: brak nieprawidłowości w teście, posiada ABE, pakiet akumulatorów jest dobrze chroniony mechanicznie, wymienny akumulator
  • Negatywy: brak

6. Xiaomi Electric Scooter 4 (wersja podstawowa)

Podstawowa wersja Electric Scooter 4 firmy Xiaomi ma system BMS i pakiet akumulatorów wbudowane w solidną stalową obudowę.

  • Konstrukcja: Obudowa ta jest jednak odsłonięta na spodzie i mogłaby ulec uszkodzeniu w przypadku niekorzystnego scenariusza wypadku. Ponadto, uszczelnienie kabli we wlocie do metalowej obudowy nie jest optymalne
  • Pozytywy: brak nieprawidłowości w teście, posiada ABE, pakiet akumulatorów jest dobrze chroniony mechanicznie
  • Negatywy: uszczelnienia kabli w metalowej obudowie mogłyby być solidniejsze, dostępna możliwość tuningu dla BMS

 

WSPARCIE