Przecieki o tym, jakie będą nowe hulajnogi elektryczne Xiaomi serii 5 krążyły już od początku roku, teraz już jednak wiadomo (prawie) wszystko oficjalnie, bo modele Electric Scooter 5, Electric Scooter 5 Pro oraz Electric Scooter Elite pojawiły się na globalnej stronie chińskiego producenta.

⇒ POLECAMY RÓWNIEŻ: Która hulajnoga Xiaomi jest najlepsza, jaki model wybrać? Przewodnik po katalogu marki

Hulajnogi Xiaomi nabierają masy

Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy w nowej, piątej serii Xiaomi jest amortyzacja, której modele dotychczasowych serii (poza Ultra) były pozbawione. Wygląda na to, że Xiaomi ostatecznie zdecydowało się zwiększyć komfort jazdy na swoich sprzętach.

Wszystkie nowe hulajnogi jeżdżą na kołach z 10-calowymi oponami, pompowanymi,  ale bezdętkowymi (tubeless), co wielu użytkowników uważa na najlepsze rozwiązanie, jeśli chodzi o ogumienie. 10 cali to górne rejony wielkości kół na rynku hulajnóg miejskich.

⇒ MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

Cała trójka serii 5 ma klasę ochrony przed wodą IP X5. To o stopień wyżej niż standard dla wcześniejszych serii. Widać, że ten ważny parametr coraz powszechniej na rynku hulajnóg elektrycznych się poprawia, aczkolwiek IP X5 daje tylko ochronę przed ekspozycją na wodę pod niskim ciśnieniem i przez niezbyt długi czas. Krótki dojazd do celu w deszczu o niewielkiej intensywności nie powinien jednak teoretycznie takiej hulajnodze zaszkodzić.

Niestety, zarazem seria 5 Xiaomi to również pożegnanie z dawnym, dużym atutem wielu modeli tej marki, czyli niską masą własną. Wszystkie trzy nowe hulajnogi Xiaomi ważą minimum 20 kg.

Najmocniejsza z trzech ujawnionych dotąd hulajnóg piątej serii: Xiaomi 5 Pro. Fot. materiały firmowe

Prędkość 25 km/h, wskazana w globalnej specyfikacji omawianych e-hulajnóg, w Polsce zostanie najpewniej jeszcze mocniej ograniczona, do poziomu 20 km/h narzucanego przez przepisy.

Xiaomi Electric Scooter 5

Podstawowy model nowej serii ma silnik w tylnym kole o mocy nominalnej 350 W i maksymalnej 700 W. Według specyfikacji pozwala on podjechać pod wzniesienie o nachyleniu 18%.

Akumulator (48 V oraz 10,2 Ah) zmagazynuje 477 Wh energii, co ma dawać teoretyczny zasięg do 60 km – zmierzony pod użytkownikiem o wadze ok. 75 kg, jadącym z prędkością 15 km/h po płaskim terenie, w temperaturze ok. 25 stopni Celsjusza i przy bardzo niedużym wietrze.

Hulajnoga ma podwójny przedni amortyzator. Z przodu jest też hamulec bębnowy (a także hamowanie E-ABS z tyłu). Oprócz reflektora wysoko na kierownicy i czerwonego światła z tyłu są też kierunkowskazy. Rama zbudowana jest ze stali węglowej o grubości 1,5 mm. Electric Scooter 5 ma udźwig 120 kg, a sama hulajnoga waży 20,1 kg.

Xiaomi Electric Scooter 5 Pro

„Bogatsza” wersja tego modelu ma nieco mocniejszy silnik: 400 W w nominale oraz 1000 W w szczycie, co powoduje, że powinna pokonać podjazd o nachyleniu 22%. Parametry akumulatora producent podaje identyczne jak dla modelu podstawowego, podobnie jak deklarowany zasięg 60 km.

Druga zmiana to dodatkowa amortyzacja sprężynowa z tyłu, w tym modelu amortyzowane są więc oba koła. W specyfikacji wariantu Pro wyszczególniony jest system kontroli trakcji TCS, zapobiegający poślizgom (o którym firma nic nie wspomina opisując cechy „zwykłego” Xiaomi 5).

Hulajnoga Xiaomi 5 Pro
Xiaomi 5 Pro to dopiero druga e-hulajnoga w katalogu tej marki z amortyzacją na oba koła. Pierwszą był model Ultra, wykorzystujący jednak innego rodzaju zawieszenie. Fot. materiały firmowe

Wersja 5 Pro jest o 5 cm dłuższa, a zarazem cięższa – waży 22,4 kg. Pozostałe cechy wydają się identyczne.

Xiaomi Electric Scooter Elite

Członu „Elite” w nazwach hulajnóg Xiaomi jeszcze nie było. I trochę trudno rozszyfrować co autor miał tu na myśli…

Elite ma troszkę większą moc nominalną od Xiaomi 5: 400 W. Deklarowana możliwość podjazdu pod wzniesienie to 20% (też minimalnie więcej). Moc w szczycie to 700 W, czyli tyle samo. Elite jest odrobinę dłuższa od „piątki”, ale waży 20 kg, czyli znów w zasadzie tyle samo. Koncepcję układu hamowania modele te również mają identyczną: hamulec bębnowy z przodu i E-ABS w silniku (który również umiejscowiono z tyłu). Sprzęt, podobnie jak dwa poprzednie, ma kierunkowskazy.

Deklarowany zasięg Elite – czyli jedna z najważniejszych rzeczy dla użytkowników – jest natomiast wyraźnie mniejszy, bo 45 km. To oczywiście z powodu uboższej baterii (36 V i 10 Ah), oferującej 360 Wh. Inny jest także wyświetlacz: mniejszy i okrągły, w miejsce klasycznego podłużnego, zamontowanego w opisanych wyżej „piątkach”.

Generalnie wydaje się, że Elite to po prostu inaczej nazwane Lite, czyli hulajnoga nieco okrojona względem modelu Xiaomi 5.

„Wygląda na rozwinięcie Xiaomi 4 Pro 2nd Gen”

Taką gradację nowych modeli Xiaomi potwierdzają ceny, które wprawdzie jeszcze nie zostały zakomunikowane, ale które nieoficjalnie wypłynęły na rynek, nieupilnowane przez jeden ze sklepów w Finlandii. Jeśli fiński przeciek okaże się prawdziwy, to najtańsza Xiaomi Elite ma kosztować 419 euro, Electric Scooter 5 wyceniono wyżej, bo na 469 euro, a w zdecydowanie droższej wersji Pro: na 599 euro. Dodajmy, że te same przecieki mówiły jeszcze o modelu Xiaomi Electric Scooter 5 Max, najdroższym, bo za aż 699 euro. Tego modelu na stronach chińskiej firmy jeszcze jednak nie nie ma.

Sądząc po konstrukcji ramy oraz pozostałych komponentów, takich jak mechanizmy składania czy kokpit, wygląda na to, że „piątka” jest rozwinięciem linii Xiaomi 4 Pro generacji II. Dołożono amortyzację, co na pewno spotka się z pozytywną opinią użytkowników. Dodatkowo dopracowano kwestie odporności na warunki atmosferyczne, w standardzie IP X5, zamiast X4. Elektroniczne bajery w postaci kontroli trakcji to też ciekawa sprawa – komentuje Aleksander Gręda, właściciel warszawskiego serwisu Mija Serwis, specjalizującego się m.in. w e-hulajnogach Xiaomi.

Więcej na temat różnic między dotychczasowymi modelami tej marki, ich współpracy z aplikacjami, zdejmowaniu blokad prędkości, polecanych modelach, etc. piszemy w naszym przewodniku po e-hulajnogach Xiaomi.


Chcesz wesprzeć naszą pracę? Nie zbieramy na Patronite ani nie prosimy o kawę, ale możesz:

WSPARCIE